Bätman the dark najt

Såg nyss den senaste i raden av alla batman-filmer. The dark knight är uppföljaren till Batman begins, vilken jag imponerades stort av. Christopher Nolan heter regissören som håller i taktpinnen även denna film. Med filmer som Memento, Insomnia, The Prestige och Batman Begins i bagaget spås denna 38-åriga britt bli vår tids stora regissör. Jag kan förstå varför. Alla ingredienser från Batman begins finns även med i denna rulle. Redan då fängslades jag av den täta, mörka, mystiska stämningen som infann sig. Jag tycker att The dark knight fortsätter i samma spår men i denna filmen finns det ett par detaljer med, som i mitt tycke  gör denna film snäppet bättre än föregångaren.

Det första jag tänker på är att denna film känns mer spännande än den förra. Storyn har en liten bättre "twist" än innan.
Det andra är den nyss bortgångne Heath Ledger i rollen som jokern. Han gör en fantastisk prestation som en tvättäkta psykopat. Jag anser att han tar över varje scen han är med i totalt. Lägg märke till vilka små detaljer han lagt sig till med, som t.ex hans något ryckiga gång och hur han på ett sliskigt sätt slickar sig om munnen gång efter annan. 

Jag kan varmt rekommendera denna film som den bästa i raden av "serietidnings-filmer".

Jag ger den 4 ståfräsar och 1 slak utav 5 möjliga.





// Jim-Petter Sundgren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0